1001. Drumul compas
al navei se afla cuprins in cadranul SE de orizont. Care din urmatoarele valori
de drum compas este corecta?
a) Dc este egal cu
112 grade;
Raspuns corect: (a)
1002. Drumul compas
al navei se afla cuprins in cadranul SW de orizont. Care din urmatoarele valori
de drum compas este corecta?
b) Dc este egal cu
234 grade;
Raspuns corect: (b)
1003. Drumul compas
al navei se afla cuprins in cadranul NW de orizont. Care din urmatoarele valori
de drum compas este corecta?
c) Dc este egal cu
328 grade.
Raspuns corect: (c)
1004. Un reper
costier se vede in relevment adevarat egal cu 90 grade; rezulta ca reperul se
vede catre:
b) Est;
Raspuns corect: (b)
1005. Lumina unui far
apare la orizont intr-un relevment prova circular de 60 grade; rezulta lumina
farului se vede in:
a) RpTd este egal cu
60 grade
Raspuns corect: (a)
1006. Lumina unui far
apare la orizont intr-un relevment prova circular de 165 grade; rezulta lumina
farului se vede in:
a) RpTd este egal cu
165 grade
Raspuns corect: (a)
1007. Lumina unui far
apare la orizont intr-un relevment prova circular de 180 grade; rezulta lumina
farului se vede in:
b) pupa;
Raspuns corect: (b)
1008. Lumina unui far
apare la orizont intr-un relevment prova circular de 90 grade; rezulta lumina
farului se vede in:
a) travers tribord;
Raspuns corect: (a)
1009. Lumina unui far
apare la orizont intr-un relevment prova circular de 125 grade; rezulta lumina
farului se vede in:
a) tribord, inapoia
traversului;
Raspuns corect: (a)
1010. Lumina unui far
apare la orizont intr-un relevment prova circular de 70 grade; rezulta lumina
farului se vede in:
b) tribord, inaintea
traversului;
Raspuns corect: (b)
1011. Lumina unui far
apare la orizont intr-un relevment prova circular de 230 grade; rezulta lumina
farului se vede in:
c) babord, inapoia
traversului
Raspuns corect: (c)
1012. Lumina unui far
apare la orizont intr-un relevment prova circular de 320 grade; rezulta lumina
farului se vede in:
b) babord,inaintea
traversului;
Raspuns corect: (b)
1013. Lumina unui far
apare la orizont RpBd este egal cu 130 grade; rezulta lumina farului se vede
in:
c) babord, inapoia
traversului
Raspuns corect: (c)
1014. Lumina unui far
apare la orizont RpBd este egal cu 30 grade; rezulta lumina farului se vede in:
a) babord, inaintea
traversului;
Raspuns corect: (a)
1015. Nava in drum
compas Dc este egal cu 100 grade si masoara Rc este egal cu 30 grade la un far.
Farul se va vedea in:
b) prova babord;
Raspuns corect: (b)
1016. Nava in Dg este
egal cu 330 grade si masoara Rg este egal cu 30 grade. Nava se va vedea in:
a) prova tribord;
Raspuns corect: (a)
1017. O nava se vede
in prova. Relevmentul prova la acea nava este egal cu:
b) 0 grade;
Raspuns corect: (b)
1018. O nava se vede
in pupa. Relevmentul prova la acea nava este egal cu:
c) 180 grade;
Raspuns corect: (c)
1019. O nava se vede
in travers tribord. Relevmentul prova circular la acea nava este egal cu:
a) 90 grade;
Raspuns corect: (a)
1020. O nava se vede
in travers babord. Relevmentul prova circular la acea nava este egal cu:
a) 270 grade;
Raspuns corect: (a)
1021. Nava in Dg este
egal cu 80 grade si masoara Rg este egal cu 030 grade. Nava se va vedea in:
b) prova babord;
Raspuns corect: (b)
1022. Care dintre
relatiile de mai jos este adevarata?
b) Figura: omport_q2r2.mht
Raspuns corect: (b)
1023. Care dintre
relatiile de mai jos este adevarata?
a) Figura: omport_q3r1.mht
Raspuns corect: (a)
1024. Care dintre
relatiile de mai jos este adevarata?
b) Figura: omport_q4r2.mht
Raspuns corect: (b)
1025. Care dintre
relatiile de mai jos este adevarata?
b) Figura: omport_q5r2.mht
Raspuns corect: (b)
1026. Care dintre
relatiile de mai jos este adevarata?
a) Figura: omport_q6r1.mht
Raspuns corect: (a)
1027. Care dintre
relatiile de mai jos este adevarata?
b) Figura: omport_q7r2.mht
Raspuns corect: (b)
1028. Care dintre
relatiile de mai jos este adevarata?
a) Figura: omport_q8r1.mht
Raspuns corect: (a)
1029. Care dintre
relatiile de mai jos este adevarata?
b) Figura: omport_q9r2.mht
Raspuns corect: (b)
1030. Figura: omport_q10.mht
c) Figura: omport_q10r3.mht
Raspuns corect: (c)
1031. Figura: omport_q11.mht
c) Figura: omport_q11r3.mht
Raspuns corect: (c)
1032. Care dintre
relatiile de mai jos este adevarata?
c) Figura: omport_q12r3.mht
Raspuns corect: (c)
1033. Care dintre
relatiile de mai jos este adevarata?
b) Figura: omport_q13r2.mht
Raspuns corect: (b)
1034. Figura: omport_q14.mht
b) Figura: omport_q14r2.mht
Raspuns corect: (b)
1035. Radarul este
setat in Miscare Relativa, in H-UP. Ce influienta are directia si viteza
curentului asupra vectorului miscarii relative al unei tinte?
a) nu are nici o
influienta;
Raspuns corect: (a)
1036. Radarul este
setat in Miscare N-UP. Influienteaza directia si viteza curentului valoarea
afisata de radarul ARPA pentru CPA/TCPA-ul unei tinte?
b) nu;
Raspuns corect: (b)
1037. CPA-ul la tinta
aflata pe ecranul unui radar conventional, setat in Miscare Relativa cu
imaginea stabilizata N-UP, poate fi determinat:
c) numai dupa ce
tinta a fost plotata de cel putin doua ori.
Raspuns corect: (c)
1038. Pe ecranul
radar setat in Miscare Relativa observati o tinta care timp de 12 minute s-a
mentinut in acelasi relevment si la aceeasi distanta fata de nava proprie.
Tinta respectiva este:
b) o nava care se
deplaseaza in acelasi drum si cu aceeasi viteza ca nava proprie;
Raspuns corect: (b)
1039. In terminologia
radar "Aspectul" unei nave tinta inseamna:
b) relevmentul prova
semicircular in care nava tinta "vede" nava proprie;
Raspuns corect: (b)
1040. Cum se poate
detecta cu ajutorul radarului setat in Miscare Relativa prezenta unei tinte
periculoase?
c) tinta se apropie,
iar relevmentul la ea nu se modifica in mod evident.
Raspuns corect: (c)
1041. Ce
caracterizeaza o situatie de "foarte mare apropiere"?
c) CPA-ul la o nava
tinta este mai mic decat distanta de siguranta.
Raspuns corect: (c)
1042. Care din
urmatoarele afirmatii referitoare la identificarea pe radar a unei "nave
ajunse din urma" este FALSA?
b) directa Miscarii
Relative a "navei ajunsa din urma" are aproximativ aceeasi valoare cu
drumul navei proprii;
Raspuns corect: (b)
1043. Care din
urmatoarele afirmatii referitoare la identificarea pe radar a unei nave care
naviga in acelasi drum si cu aceeasi viteza cu nava este FALSA?
c) vectorul de
Miscare Relativa pentru nava respectiva va avea aceeasi directie cu drumul
navei proprii.
Raspuns corect: (c)
1044. Care din
urmatoarele afirmatii privitoare la utilizarea PI (paralelelor indicatoare)
este FALSA?
c) pilotarea navei cu
ajutorul PI nu este indicata atunci cand exista deriva.
Raspuns corect: (c)
1045. Miscarea
Relativa a unui reper fix poate furniza informatii utile de navigatie. Care din
urmatoarele afirmatii este FALSA?
c) abaterea navei
proprii de la ruta trasata pe harta.
Raspuns corect: (c)
1046. Care din
urmatoarele afirmatii este FALSA? In conditiile in care exista deriva, plotand
pe Planseta RADAR pozitiile succesive ale unui reper fix se poate determina:
b) corectia pentru
stabilirea valorii exacte a CPA-ului la nava tinta
Raspuns corect: (b)
1047. Un radar ARPA
trebuie sa ofere posibilitatea de introducere manuala a urmatoarelor date:
a) viteza navei
deasupra fundului sau prin apa;
Raspuns corect: (a)
1048. Ce determina la
un radar ARPA emiterea unei alarme vizuale si sonore?
b) o tinta plotata si
urmarita automat al carei ecou s-a pierdut;
Raspuns corect: (b)
1049. Ce inseamna
ARPA?
a) un sistem automat
de plotare a tintelor radar;
Raspuns corect: (a)
1050. Care din
urmatoarele date trebuie utilizate (introduce) in sistemul ARPA?
c) drumul adevarat.
Raspuns corect: (c)
1051. Care din
urmatoarele afirmatii este FALSA?La un radar cu sistem vectorial, in cadrul
simularii manevrei de evitare pot fi modificati urmatorii parametri:
a) TCPA-ul la nava
tinta care se face evitarea
Raspuns corect: (a)
1052. Care din
urmatoarele afirmatii este ADEVARATA? Simularea manevrei de evitare, la un
radar ARPA cu sistem vectorial, are ca rezultat:
c) stabilirea
parametrilor manevrei de evitare.
Raspuns corect: (c)
1053.
Caracteristicile de functionare a radiofarurilor sunt continute in
"Admiralty list of Radio Signals":
c) vol.2.
Raspuns corect: (c)
1054. Efectul de
noapte este generat de:
b) receptia simultana
a undei directe si a celei reflectate;
Raspuns corect: (b)
1055. Deviatia radio
este determinata de:
c) efectul de emisie
secundara
Raspuns corect: (c)
1056. Semnul
corectiei ortodromice depinde de:
c) pozitia nave in
functie de pozitia radiofarului.
Raspuns corect: (c)
1057. Linia de
pozitie hiperbolica se defineste ca fiind:
c) locul geometric al
punctelor de egala diferenta de distanta la doua puncte fixe;
Raspuns corect: (c)
1058. Configuratia
segmentului spatial GPS asigura in orice punct pe suprafata terestra numarul
minim necesar de sateliti radiovizibili, care este de:
a) 4;
Raspuns corect: (a)
1059. Segmentul
spatial GPS este format, in configuratie standard, din 24 e sateliti
operationali, a caror dispunere in spatiu este urmatoarea:
b) in 6 plane
orbitale, cate 4 sateliti in fiecare plan orbital;
Raspuns corect: (b)
1060. Care din
afirmatiile de mai jos cu privire la parametrii segmentului spatial GPS este
FALSA?
c) perioada de
rotatie a satelitilor este 24 ore
Raspuns corect: (c)
1061. Sistemul GPS a
fost proiectat pe baza elipsoidului de referinta:
b) WGS-84
Raspuns corect: (b)
1062. In sistemul
tridimensional 3D, parametrii de pozitie afisati de un receptor GPS sunt
latitudinea, longitudinea si inaltimea. Inaltimea afisata reprezinta inaltimea
antenei receptorului GPS masurata de la suprafata:
c) elipsoidului de
referinta.
Raspuns corect: (c)
1063. Care este
semnificatia parametrului SOG afisat de un receptor GPS de navigatie maritima?
c) viteza deasupra
fundului rezultata din derivata spatiului
intre puncte consecutiv determinate
Raspuns corect: (c)
1064. Pe harta
electronica poate fi afisata pozitia cu conditia ca echipamentul ECDIS sa fie
cuplat cu:
a) receptorul GPS;
Raspuns corect: (a)
1065. Corectia
ortodromica se aplica in relatia de convertire a relevmentului radio cand
diferenta de longitudine nava-radiofar este:
c) Figura: omport_q1r3.mht
Raspuns corect: (c)
1066. Punctele de
latitudine maxima situate pe un cerc mare oarecare de pe sfera terestra se
numesc:
a) Vertexuri;
Raspuns corect: (a)
1067. Criteriul
valoric in baza caruia este recomandata utilizarea navigatiei ortodromice se
stabileste in functie de:
b) diferenta dintre
distanta loxodromica si cea ortodromica;
Raspuns corect: (b)
1068. Coordonatele
vertexurilor unei ortodrome oarecare sunt intotdeauna in urmatoarea relatie:
a) latitudinea egala
si de semn contrar, diferenta de longitudine egala cu 180 grade;
Raspuns corect: (a)
1069. Coordonatele
punctelor intermediare se determina pentru diferentele de longitudine ( valori
recomandate) de:
b) 5 grade sau 10 grade;
Raspuns corect: (b)
1070. Cu cat valoarea
diferentei de longitudine intre punctele intermediare este mai mica cu atat
diferenta intre distantele insumate pe drumurile loxodromice si distanta
ortodromica este:
d) mai mica.
Raspuns corect: (d)
1071. Figura: pm_q108.mht
a) 71 grade E , 109
grade W;
Raspuns corect: (a)
1072. Erorile
accidentale de masurare a parametilor de navigatie ( relevment, distanta, unghi
orizontal, unghi vertical, inaltime) sunt determinate predominant de:
b) nivelul de
instruire a observatorului;
Raspuns corect: (b)
1073. Diminuarea
influentei erorilor accidentale de observatie se realizeaza prin:
a) serii de
masuratori efectuate in aceleasi conditii;
Raspuns corect: (a)
1074. Erorile
sistematice de observare sunt determinate de:
c) necalibrarea
instrumentului/aparatului de masura.
Raspuns corect: (c)
1075. Eliminarea
influentei erorilor sistematice de observare se poate face prin:
a) executarea de
serii de masuratori;
b) executarea
observatiilor in conditii optime;
c) determinarea
erorii rezidule de masurare si aplicarea corectiei corespunzatoare;
d) intretinerea
corespunzatoare a instrumentelor, aparatelor de masura.
Raspuns corect: (c)
1076. Grafic pe
harta, functie de procedeul utilizat de determinare a punctului navei, in cazul
depistarii in cazul depistarii in prealabil a existentei erorilor sistematice
de observare se aplica diverse metode pentru stabilirea celei mai probabile
pozitii. Ca
a) metoda
triunghiurilor asemenea;
b) metoda locului de
egala diferenta de relevment;
c) metoda dreptei de
inaltime adevarata;
d) metoda reducerii
relevmentelor la acelasi moment.
Raspuns corect: (d)
1077. Indiferent de
procedeul utilizat pentru determinarea punctului navei solutia pentru
eliminarea eventualelor erori in punct este:
a) eliminarea
erorilor grosiere de observare;
b) anularea prin
corectii corespunzatoare a erorilor sistematice;
c) refacerea
calculelor;
d) repetarea
integrala a observatiilor.
Raspuns corect: (d)
1078. Procedeul
triunghiurilor asemenea sau procedeul locului de egala diferenta de relevment
pot fi aplicate numai cu conditia ca;
a) sa existe conditii
favorabile pentru executarea observatiilor;
b) drumul navei sa
fie mentinut riguros constant;
c) sa existe
certitudine ca observatiile sunt afectate numai de eroare sistematica;
d) observatiile sa
fie simultane.
Raspuns corect: (c)
1079. Modificarile
importante sau defectiunile in functionarea mijloacelor de asigurare a
navigatiei sunt communicate initial prin:
a) avize catre
navigatori saptamanale;
b) avize radio catre
navigatori;
c) editiile corectate
ale hartilo;
d) editiile noi ale
cartii farurilor.
Raspuns corect: (b)
1080. Ocean Passages
for the World contine informatii referitoare la:
a) asigurarea
hidrografica si de navigatie;
b) rutele de apa
adanca;
c) rutele recomandate
de traversada;
d) facilitati
portuare.
Raspuns corect: (c)
1081. In general
suprafetele circulare de joasa presiune se numesc:
a) anticicloni;
b) cicloni tropicali;
c) sa barica;
d) talveg
depresionar.
Raspuns corect: (b)
1082. Liniile de pe
harta meteorologica care unesc puncte cu aceeasi valoare a presiunii
atmosferice se numesc:
a) izoterme;
b) izohipse;
c) izobare;
d) izotabate.
Raspuns corect: (c)
1083. Vantul local
care bate in timpul zilei cauzat de diferentele de temperatura si presiune
dintre uscat si mare se numeste:
a) Muson;
b) Alizeu de NE;
c) Fohn;
d) Briza de mare.
Raspuns corect: (d)
1084. Conform legii
Buys-ballot, daca in emisfera sudica se observa ca vantul este din NW, centrul
de joasa presiune va fi localizat in:
a) ENE;
b) SSW;
c) ESE;
d) WSW.
Raspuns corect: (b)
1085. Dupa trecerea
frontului rece, presiunea atmosferica in mod normal:
a) scade ca si
temperatura aerului;
b) scade in timp ce
temperatura aerului creste;
c) creste ca si
temperatura aerului;
d) creste in timp ce
temperatura aerului scade.
Raspuns corect: (d)
1086. Conform legii
Buys-ballot, cand in emisfera nordica se observa ca vantul este din NW, centrul
de joasa presiune va fi localizat in:
a) NE;
b) WSW;
c) NW;
d) SSE.
Raspuns corect: (a)
1087. Frontul oclus
este cauzat de obicei de:
a) frontul rece care
devine stationar;
b) frontul cald care
se destrama;
c) frontul rece care ajunge
din urma frontul cald.
d) frontul cald care
devine stationar.
Raspuns corect: (c)
1088. Anticiclonii
sunt caracterizati de obicei prin:
a) vreme frumoasa si
uscata;
b) cer innorat si
vanturi puternice;
c) precipitatii
continue si rafale de vant;
d) cer complet
acoperit si vant slab.
Raspuns corect: (a)
1089. Cand
temperatura unei mase de aer scade:
a) temperatura
punctului de roua variaza;
b) umiditatea
absoluta scade;
c) umiditatea
relativa creste;
d) umiditatea
relativa scade;
Raspuns corect: (c)
1090. Aversele
puternice de ploaie frecvent insotite de descarcari electrice sunt asociate cu:
a) trecerea unui
front cald;
b) trecerea unui
front rece;
c) sistem de inalta
presiune;
d) vanturi ce se
rotesc in sensul acelor de ceas in emisfera nordica.
Raspuns corect: (b)
|